Túrák

Egynapos gyalogtúrák Magyarország hegyvidékein

Az egynapos “kistúrák” vagy régebbi elnevezése szerint DSK túrák hagyományát még Szarvas Mátyás kezdte el a 10. Sz. Általános iskolában, folytatta Mokran János tanár úr (jelenleg az Evangélikus Iskola tanára), majd ezt a szép és egészséges hagyományt tovább ápolják  iskolánk turista tanárai (Tóth Ibolya, Szabó Éva, Muresán Péter).

Egy-egy kistúrán a tömegközlekedési eszközökkel könnyebben megközelíthető hegységeket választottuk (Budai-, Pilis-, Visegrádi-, Börzsöny-hegység), majd újabban, egyelőre évi 2-3 alkalommal bérelt busszal, a nehezebben megközelíthető hegységeket is kezdjük célpontba venni (Mátra, Cserhát, Bükk). Ezeken a túrákon, a csapat összetételétől függően – 3. osztályos kortól várjuk a gyerekeket – 12-18 kilométert gyalogolunk, amire az éppen aktuális tájékoztató lapot olvasó Szülők nagy része összerezzen: “Az én gyerekem ezt nem bírja…”
Tudni kell, hogy bár a gyerekek a nap végére ugyan elfáradnak, de kb. fél órás pihenő után újult erővel vágnának neki az ösvényeknek. Haza felé a buszon vagy vonaton inkább a felnőttek azok, akik sajnálatra méltóak…

Monspart Sarolta – világbajnok tájfutónk – egy iskolánkban tartott előadásán a következő hasonlattal élt:
“A gyerekek olyanok mint egy kocsi: Trabant a váz, DE a motor Mercedes”.  A hasonlat lényegét csak megerősíteni tudjuk…

A túrákról készült képek egy részét egyelőre itt nézhetik meg. A későbbiekben erre a célra külön oldat tervezünk.

Hegyi túrák

Hegyi túráinkat 1984-ben kezdtük. A soron következő években minden év nyarán és november hónapban szerveztük meg azokat. Ezt “őskornak” neveztük. Fűtött a felfedezés, megismerés vágya minket a puritán körülmények ellenére is gyönyörű, szép és felejthetetlen évek voltak ezek. A civilizáció elérte ezt a vidéket is és ezek után túráinkat nyár elején (május, június) és szeptemberben tartjuk mielőtt a turisták hada megjelenik. 25 év alatt a Bihar-hegységet több száz gyerekkel ismertettük meg. Örvendetes, hogy azóta sokan visszajárnak túrázni barátaikkal, családjukkal. Egy idő után úgy éreztük, “kicsi” nekünk ez a hegység ezért távolabbra tekintettünk. A Magas Tátra és az Alacsony Tátra csúcsait jártuk be a következő években. Majd a Déli Kárpátokat vettük célba. 1995-től magashegyi túrákat szerveztünk először a Retyezát-hegységbe majd a Bucsecsre és végül a Fogarasi-havasokba. Túráinkat azóta minden évben megtartjuk. Komoly táborozási felszereléssel rendelkezünk (sátorok, bakancsok, hátizsákok, kötelek, hálózsákok… stb.) melyek elősegítik túráink sikeres lebonyolítását. A túrák folyamán tanulóink vízföldrajzi, geológiai, ökológiai, csillagászati, néprajzi megfigyeléseket végeznek. Kőzetgyűjtés, sárkányeregetés, bigézés, labdajátékok teszik színesebbé a tanulók szabadidejét. Este a tábortűznél mindig csodás hangulat bontakozik ki. 3-4 osztálytól kezdve bárki jelentkezhet a túrákra, minden előképzettség nélkül is. A táborokat minden évben Fejes Mihály földrajz – biológia szakos tanár szervezi és bonyolítja.

Vízi túrák

Vízi táborainkat a 80-as években a Körösökön kezdtük. (Szanazug – Békés – Gyomaendrőd – Békésszentandrás útvonalakon). 1988-ban végig eveztünk egészen Csongrádig majd a Tiszán Szegedig. Megismerve a Tiszát felmerült bennünk az ötlet, hogy legközelebb próbáljuk meg végig evezni a Tiszát az Ukrán határtól egészen Szegedig. A távot két részre osztottuk, első évben 1993-ben Tokajtól Szegedig eveztünk, majd a Tisza felső része következett. 1995-től Tiszabecstől Tokajig eveztünk. Napi 50 km-es távot tettünk meg egy nap, ez igazi sportteljesítmény volt. Országos vízivándor-táboron is részt vettünk a Tiszán 1985-ben. Túráink alkalmával Lovas István saját motorcsónakjával kísért évekig és még köszönettel tartozunk neki a sok jó ételért is, amit mindig ő főzött nekünk. A túrákat Kovács Pál és Fejes Mihály vízi-vándortábor vezetői képesítéssel bíró pedagógusok szervezik és vezetik. A természet titkainak varázsa magával ragadja a gyerekeket. A túrákon hangsúlyt kap a természet szépsége és sebezhetősége, környezetünk védelme. Vízminőségi vizsgálatokat, időjárási megfigyeléseket talajvizsgálatokat, veszélyes hulladékok, mérgező anyagok feltárását és a táborhelyek természeti értékeinek felkutatását végezzük. Szabadidős programjaink sokszínűek és élményekben gazdagok,: népi játékok, hangszerek készítése vízi-vízparti növényekből, vízi játékok, vízi sí, vízi tollaslabda, horgászversenyek, vízi akadályversenyek, kajak versenyek jellemzik napjainkat. Vízi túráink a szabadidő kultúrált lehetőségének eltöltését biztosítják tanulóink számára.

Sítábor

Iskolánkban több mint 26 éve minden tanévben szervezünk sítábort. Olaszország egyik síközpontjába szoktunk menni, ahol ideális környezetben, hóbiztos területeken, minden tudást kielégítő pályákon sportolunk a gyerekekkel és a hozzátartozókkal. Minden alkalommal 70-90 fővel utazunk. Iskolánk a csoporttal utazóknak biztosítja a sífelszerelést. A tábor felejthetetlen élményeket nyújt minden korosztály számára. A táborokat minden évben Forczek Győző, testnevelés szakos tanár szervezi és bonyolítja.